چه فلزاتی را میتوان با تیغ اره نواری M42 برش زد؟

پرمصرف ترین و پر کاربرد ترین تیغ اره نواری، تیغ اره نواری بی متال M42 می باشد، تیغ اره های نواری M42 می توانند بازه گسترده ای از فلزات آهنی و غیر آهنی را برش بزنند، در ادامه این مقاله ما شما را با انواع مختلف تیغ اره های نواری M42 و متریال های برشی آن آشنا خواهیم کرد.

 جهت مشاهده تیغ اره های نواری بی متال فولاد بر Cobalt آلمان کلیک نمائید.

معرفی انواع تیغ اره های نواری بی متال M42

تیغ اره های نواری بی متال M42 دارای جنس بدنه فولاد فنر و جنس نوک دندانه فولاد تند بر (HSS M42 – 1.3247) می باشند، سختی نوک دندانه های تیغ اره نواری M42 بطور معمول 68 راکول سی (68HRc.) با میزان تقریبی 4% کروم می باشد، تیغ اره های نواری M42 میتوانند انواع متریال با سختی HRc. 45~50 را برش بزنند.

انواع زاویه دندانه تیغ اره نواریM42

زاویه های دندانه تیغ اره نواری M42

زاویه °0 درجه

کمترین زاویه دندانه تیغ اره نواری زاویه °0 درجه می باشد، حجم براده برداری در این زاویه دندانه بسیار کم می باشد، از این رو مناسب برای برش انواع لوله و پروفیل با گوشت کار کم و فولاد های غیر آلیاژی و فولاد های آلیاژی سبک (کم آلیاژ) با سطح مقطع کوچک و متوسط می باشد.

 

زاویه دندانه °6 درجه

معمولاً تیغ اره های نواری پروفیل بر دارای زاویه دندانه °6 درجه هستند، تیغ اره های نواری پروفیل بر علاوه بر زاویه دندانه °6 درجه دارای طراحی ویژه برای عملکرد بهتر در برش لوله و پروفیل هستند.

زاویه دندانه °10 درجه

پر مصرف ترین زاویه دندانه تیغ اره نواری برای برش مقاطع توپر زاویه °10 درجه می باشد، براده برداری و نفوذ پذیری تیغ اره های نواری با زاویه دندانه °10 درجه بسیار عالی می باشد، تیغ اره های نواری M42 با زاویه °10 درجه میتواند طیف وسیعی از فولاد های آلیاژی با سطح مقطع کوچک، متوسط و بزرگ را برش بزند.

 

زاویه دندانه °16 درجه

بیشترین حمل براده و نفوذ پذیری در بین تیغ اره نواری، تیغ اره نواری با زاویه دندانه °16 درجه می باشد، از تیغ اره های نواری M42 با زاویه دندانه °16 درجه میتوان برای برش انواع فولاد های آلیاژی سخت با سطح مقطع بزرگ، انواع لوله صنعتی با گوشت کار بالا استفاده نمود.

 

زاویه دندانه °10 درجه از پشت تیز شده

دندانه های از پشت تیز شده می توانند باعث بهبود عملکرد براده برداری و افزایش نفوذ پذیری در فولاد شوند، از تیغ اره های نواری با زاویه دندانه °10 درجه از پشت تیز شده بهتر است برای برش انواع فولاد های آلیاژی و سوپر آلیاژی با سطح مقطع متوسط و بزرگ استفاده شود.

زاویه دندانه °16 درجه از پشت تیز شده

پر قدرت ترین دندانه بین دندانه های تیغ اره نواری M42 بوده و قابلیت برش انواع فولاد آلیاژی و سوپر آلیاژی نظیر فولاد با پایه نیکل، کروم و تیتانیوم و دیگر فولاد های مشابه را دارا می باشد.

نکته: برای نتیجه بهتر باید از دستگاه های اره نواری ستونی استفاده شود.

انواع تیپ دندانه تیغ اره نواری M42

مشخصات فنی تیغ اره نواری M42

دندانه ثابت

از این تیپ دندانه بیشتر برای برش فلزات غیر آهنی و رنگی نظیر آلومینیوم، مس، برنج و … در دستگاه های اره نواری عمود بر استفاده می شود، ثابت بودن دندانه توانایی تیزکاری مجدد تیغ اره نواری را آسان تر میکند.

دندانه متغییر

پر کاربرد ترین تیپ دندانه تیغ اره های نواری، دندانه متغیر می باشد، دندانه های متغیر علاوه بر اینکه می توانند بازه برشی وسیع تری را برش بزنند هنگام برش ارتعاش بسیار کمتر و طبعاً صدای برش کمتری نسبت به تیغ اره های نواری با دندانه ثابت دارند.

انواع چپ و راستی تیغ اره نواری بی متال M42

چپ و راستی دندانه تیغ اره نواری M42

Vario Set

محبوب ترین و پر مصرف ترین چپ و راستی دندانه تیغ اره نواری Vario Set می باشد، در این چیدمان بطور معمول دو یا سه بار چپ و راستی تکرار شده و یک دندانه به صورت مستقیم قرار گرفته شده است. این تیپ دندانه برای برش طیف وسیعی از فولاد های مورد استفاده قرار میگیرد.

Raker Set

در این تیپ دندانه یک دندانه به سمت چپ و یک دندانه به سمت راست تمایل داشته و دندانه سوم به صورت مستقیم قرار گرفته شده است، از این تیپ دندانه برای برش فولاد های آلیاژی و سوپر آلیاژی بسیار سخت استفاده می شود.

 

متریال های پیشنهادی برای برش با تیغ اره نواری M42

* همانطور که مشاهده کردید تیغ اره های نواری بی متال M42 دارای تنوع بسیار زیادی هستند و در مدل های مختلفی تولید می شوند، در نتیجه برای یک انتخاب مناسب حتماً با کارشناسان فنی تیغ اره دات کام در تماس باشید.

 

فولاد های قابل برش توسط تیغ اره نواری M42

انواع فولاد های ساختمانی نظیر تیر آهن، نبشی، ناودانی و …

انواع لوله فولادی

فولاد های خوش تراش (اتومات)

فولاد های با قابلیت عملیات حرارتی (VCN – MO40 – CK45)

فولاد های فنر (Spring Steel)

فلزات رنگین نظیر مس، برنج، برنز، آلومینیوم و …

فولاد های با کشش درونی کمتر از 1400N/ mm2

متریال های پیشنهادی در جدول زیر برای تیغ اره های نواری اصلی (آلمانی) می باشد.

جدول متریال های برشی تیغ اره نواری M42منبع مقاله:tighareh.com