اره نواری ابزاری چند منظوره است که برای برش دقیق و کارآمد انواع مواد از جمله فلزات، چوب، و پلاستیک به کار می‌رود. دارای قابلیت‌های متنوعی است که آن را به انتخابی ایده‌آل برای صنایع مختلف تبدیل می‌کند.

اره نواری از مهمترین ابزارهای کارگاه صنایع چوب است. از این دستگاه در کارهای مختلفی مانند : قوس بری، برش طولی، بریدن چوبهای ظریف، بریدن فاق و زبانه و تبدیل گرده بینه های چوب به الوار و تخته، قطع کردن چوبهای ضخیم می توان استفاده کرد.

انواع مختلف آن برای مصارف صنعت فلز کاری نیز طراحی و تولید می شود. این نوع اره ها با طراحی های جدید قابلیت های فراوانی دارند که با آنها می توان انواع فلزات را با دقت زیاد برش داد.

ره های نواری برقی انواع گوناگونی دارند ولی به طور کل در سه دسته اصلی تقسیم بندی می شوند :

1- ماشین های افقی برای قطع کردن

2- ماشین های عمودی برای برش راست و نیز برش مقاطع با سرعت های معمولی

3- ماشین های عمودی برای برش مواد غیر آهنی و برش اصطکاکی

این گونه اره ها دارای میز کار هستند و در بعضی از آنها گیره ای هم برای نگهداشتن قطعه کار وجود دارد.
در همه این دستگاهها میز کار وجود دارد ولی در ماشینهایی که گیره دارند گیره روی میز کار بسته می شود.

اره های صفحه ای کم سرعت برای برش دادن فلزات آهنی و ایجاد سطح صاف و صیقلی به کار برده می شود. این اره ها در سرعت 25 و 52 دور بر دقیقه یا تیغه های با قطر 20 تا 35 سانتی متر کار می کنند. تیغه اره های صفحه ای موجود در بازار 80 تا 300 دندانه دارند و در نهایت بعضی از اندازه های قطعات را با دقت برش می دهند.

اره های مخصوص برش مواد غیر آهنی و آلومینیوم برای برش پلاستیک های سخت بکار می روند. تیغه این اره ها توسط سیستم خنک کننده، خنک کاری و روغن کاری می شود. این نوع اره ها برای برش سریع و فلزات غیر آهنی کاربرد دارند

انواع اره نواری و مشخصات

اره‌های نواری در دو نوع اصلی، عمودی و افقی، موجود هستند که هرکدام برای کاربردهای خاصی طراحی شده‌اند.

انتخاب اره نواری مناسب

برای انتخاب اره نواری مناسب، مهم است که به نکات زیر توجه شود:

  • ابعاد و نوع موادی که قرار است برش داده شوند
  • دقت و سرعت مورد نیاز برش
  • بودجه و فضای موجود در کارگاه یا صنعت

تیغه‌های اره نواری: مشخصات فنی

نوع تیغه جنس تیغه کاربرد
استاندارد فولاد سریع البرش برش عمومی فلزات و چوب
بی‌متال ترکیبی از فولاد و کبالت برش فلزات سخت
کاربید تنگستن کاربید برش فلزات سخت و ضخیم

انواع اره نواری کدام اند؟

  • اره نواری افقی: از اره نواری افقی در کارهای بزرگ و قطور مانند برش تنه ی درخت استفاده می شود که می تواند آن را تبدیل به قطعات بسیار کوچک کند. قطر فلکه های این اره ها ۱۰۰ سانتی متر و یا بیشتر می باشد.
  • اره نواری عمودی: از این نوع اره نواری در خصوص کارهای ظریف تر مانند بریدن چوب های نازک و معرق کاری استفاده می شود که میتوان گفت این مدل نسبت به مدل افقی بیشتر مورد مصرف افراد قرار می گیرد و برای استفاده از اره های فلکه ای نیاز به برق سه فاز می باشد.

 

مزایای استفاده از اره نواری

  • سرعت بالا و دقت در برش
  • کاهش ضایعات به دلیل برش‌های باریک
  • افزایش بهره‌وری و کیفیت کار
  • قیمت مناسب دستگاه
  • قابلیت برش انواع اجسام سخت
  • میزان دقت و سهولت زیاد در هنگام استفاده
  • امکان نصب بر روی میز کار خود
  • برش های یکدست و ظریف جهت جلوگیری از هدر رفتن اجسامی مانند چوب
  • و…

استفاده از اره نواری همانطور که کار شما را در برش مواد آسان و راحت می کند، میتواند با نادیده گرفتن یکسری نکات از طرف شما همه چیز را برایتان سخت وخطرناک کند در نتیجه نیاز است یکسری نکات که در ادامه برای شما خواهیم گفت را همیشه مدنظر داشته و رعایت کنید؛

  • قبل از روشن کردن دستگاه ، وضعیت تیغه و محکم بودن آن را بررسی کنید.
  • هنگام استفاده از دستگاه از ماسک و عینک مخصوص استفاده کنید.
  • هنگام تنظیم گونیای دستگاه، دستگاه را ابتدا خاموش کنید.
  • بعد از اتمام کار با دستگاه، تیغه را با استفاده از پیج تنظیم فلکه بالایی شل کنید تا تیغه در اثر انبساط و یا انقباض ترک نخورد.

تیغه‌های اره نواری: یک بررسی فنی

تیغه‌های اره نواری بخش مهمی از این دستگاه هستند و بسته به نوع کاربرد، متفاوت انتخاب می‌شوند. جدول زیر خلاصه‌ای از انواع تیغه‌های رایج و کاربردهای آن‌ها را ارائه می‌دهد:

نوع تیغه مواد ساخت کاربردها
استاندارد فولاد سریع‌القطع برش چوب، پلاستیک و فلزات نرم
بی‌متال ترکیب فولاد و کبالت برش فلزات سخت و مقاوم
کاربید تنگستن کاربید برش فوق دقیق فلزات بسیار سخت

نکات مهم در نگهداری از اره نواری

نگهداری مناسب از اره نواری عمر مفید دستگاه را افزایش داده و کارایی آن را در برش‌های دقیق و کارآمد حفظ می‌کند. برخی از نکات کلیدی عبارتند از:

  • تمیز نگه داشتن دستگاه
  • بررسی منظم تیغه و تعویض آن در صورت فرسودگی
  • روغن‌کاری و تنظیم منظم قطعات متحرک

 

چه فلزاتی را می توان با تیغ اره نواریM42 برش زد؟

به کمک این تیغه می توان بسیاری از فلزات آهنی و غیر آهنی را برش داد.

معرفی انواع تیغ اره نواری:

انواع تیغ بی متال M42 :

تیغ بی متال M42 دارای جنس بدنه فولاد فنر و جنس نوک دندانه فولاد تند بر می باشند. سختی نوک دندانه های این تیغ ا می توانند انواع متریال سخت را برش بزنند.

انواع زاویه دندانه تیغ اره نواری M42 :

زاویه دندانه صفر درجه : کمترین زاویه دندانه زاویه صفر درجه می باشد. از این رو مناسب برای برش انواع لوله و پروفیل با گوشت کار کم و فولادهای غیر آلیاژی و آلیاژی سبک با سطح مقطع کوچک و متوسط می باشد.

زاویه دندانه 6 درجه : معمولا تیغ این دندانه های پروفیل دارای زاویه دندانه 6 درجه هستند. این نوع زاویه دارای طرحی خاص و ویژه برای عملکرد بهتر در برش لوله و پروفیل هستند.

زاویه دندانه 10 درجه : این نوع زاویه برای برش مقاطع توپر می باشد. براده برداری و نفوذ پذیری با زاویه دندانه 10 درجه بسیار عالی می باشند. این زاویه می تواند طیف وسیعی از فولادهای آلیاژی با سطح مقطع کوچک، متوسط و بزرگ را برش بزند.

زاویه دندانه 16 درجه : از تیغ اره نواری M42 با زاویه دندانه 16 درجه می توان برای برش انواع فولادهای آلیاژی سخت با سطح مقطع بزرگ، انواع لوله صنعتی با گوشت را استفاده کرد.

زاویه دندانه 10 درجه از پشت تیز شده : این نوع دندانه ها از پشت تیز شده می توانند باعث بهبود عملکرد براده برداری و افزایش نفوذ پذیری در فولاد شوند. از این مورد بهتر است برای برش انواع فولادهای آلیاژی و سوپر آلیاژی با سطح مقطع متوسط و بزرگ استفاده شود.

زاویه دندانه 16 درجه از پشت تیز شده : این زاویه قابلیت برش انواع فولاد آلیاژی و سوپر آلیاژی نظیر فولاد با پایه نیکل، کروم و تیتانیوم را دارا می باشند.

انواع تیپ دندانه تیغ اره نواری M42 :

دندانه ثابت : از این تیپ دندانه بیشتر برای برش فلزات غیر آهنی و رنگی نظیر آلومینیوم، مس، برنج و …… در دستگاههای اره نواری عمود بر، استفاده می شود. ثابت بودن دندانه توانایی تیزکاری مجدد تیغه را آسان تر میکند.
دندانه متغیر : پر کاربردترین تیپ دندانه، دندانه متغیر می باشد. دندانه های متغیر علاوه بر اینکه می توانند بازه برشی وسیع تری را انجام بدهند هنگام برش ارتعاش و صدای برش کمتری نسبت به تیغه با دندانه ثابت دارند.

انواع چپ و راستی تیغ اره نواری بی متال M42 :

Vario set : محبوب ترین و پرمصرف ترین چپ و راستی Vario set می باشد. در این چیدمان به طور معمول دو یا سه بار چپ و راستی تکرار شده و یک دندانه به صورت مستقیم قرار گرفته شده است. این مدل دندانه برای برش طیف وسیعی از فولادهای مورد استفاده قرار می گیرند.

Raker set : در این مدل دندانه یک دندانه به سمت چپ و یک دندانه به سمت راست تمایل داشته و دندانه سوم به صورت مستقیم قرار گرفته شده است. از این تیپ دندانه برای برش فولادهای آلیازی و سوپر آلیاژی بسیار سخت استفاده می شود.

فولادهای قابل برش توسط تیغ M42 :
– انواع فولادهای ساختمانی نظیر تیرآهن، نبشی و ناودانی و …..
– انواع لوله فولادی
– فولادهای با قابلیت عملیات حرارتی (VCN-M040-CK45)
– فولادهای خوش تراش (اتومات)
– فولادهای فنر (Spring Steel)
– فلزات رنگین نظیر مس، برنج، برنز، آلومینیوم و ……
– فولادهای با کشش درونی کمتر از 1400N / mm2

جنس نوک دندانه : جنس بدنه تیغ از فولاد فنر و جنس نوک دندانه ها از فولاد تند بر (HSS) می باشد. خصوصیات مثبت و اصلی فولادهای تند بر قابلیت برشکاری فلزات سخت و خصوصیات منفی آن ترد و شکننده بودن میباشد.

جنس کاور: بهترین متریال برای ساخت کاور تیغ اره های نواری PVC می باشد. اما از متریال پلاستیک نیز می توان برای ساخت کاور تیغ اره های نواری نیز استفاده نمود.

نحوه کار کردن و استفاده از آن : روش اول سریعترین و بهترین روش برای کار کردن می باشد. در این روش از دستگاه کاورکش برقی دستگاه اره نواری استفاده می شود. در این دستگاه ابتدا باید تیغ اره نواری را در دستگاه جای گذاری کنید و چند سانت از تیغ اره را به صورت دستی کاور نمایید و بقیه عملیات کشیدن کاور به صورت اتوماتیک توسط دستگاه انجام می شود.

هر آنچه که در مورد اره نواری ماهی و گوشت باید بدانید : این مدل دستگاه به طور ویژه برای برش انواع ماهی – گوشت و استخوان طراحی شده است. اره نواری و اره دستی در ظاهر آنها شبیه یک میز معمولی یا اره معمولی دیده می شود اما علاوه بر تیغه آنها، همچنین با سرعت های مختلف کار می کنند به خوبی تمیز می شوند و اصول بهداشتی در آنها رعایت می شود.

ویژگی های اره نواری ماهی و گوشت مناسب برای خرید:

  • ظرفیت برش : بیشتر قصاب ها و کشتارگاهها و تولید کنندگان تن ماهی به ظرفیت برش اره نواری اهمیت زیادی می دهند که این ظرفیت برش بستگی به نوع گوشت و شرایط گوشت و حجم کار آن متفاوت است. اما ظرفیت برش بیشتر باعث راحتی و افزایش سرعت اپراتور می شود.
  •  میز برش :  میز برش به میزان بالایی در سرعت، امنیت و راحتی دستگاه اهمیت زیادی دارد.
  • نظافت آسان : یکی از ویژگی های مهمی که باعث می شود شما از کار کردن با اره نواری لذت ببرید، نظافت و تمیز کردن راحت دستگاه که در هر بار کار با آن بتوانید به سرعت به قسمت هایی که نیاز به نظافت دارند دست پیدا کرده و آنها را تمیز نمایید.
  • قدرت : قدرت بیشتر یک اره نواری گوشت باعث افزایش سرعت و برش راحت تر و بهتر انواع گوشت و حتی افزایش ایمنی در هنگام استفاده از دستگاه و عمر مفید بالاتر دستگاه می شود.
  •  اجزای اصلی دستگاه : هر خریداری باید در هنگام دریافت دستگاه خود، از سالم بودن اجزای دستگاه هم مطمئن شود در هنگام بلند کردن و حرکت دادن کارتن قبل از مونتاژ دستگاه با دقت عمل کند و مراقب باشد و از اجزای دستگاه اطمینان حاصل کند.
  • جوش خوردگی محکم قطعات دستگاه : بدنه دستگاه باید به طور کامل جوش داده شده باشد. این موضوع باعث ثبات ساختار ماشین خواهد شد. قسمت های بالایی میز به طور کامل و یکدست به بدنه دستگاه جوش داده شده باشند در نتیجه بدنه و میز دستگاه به عنوان مهمترین اجزاء برای سنگین ترین قطعات گوشت، ماهی و استخوان، مناسب و کارآمد خواهد بود.
  • تولید صدای کم :  تولید صدای کم بستگی به تولید چرخ های دقیق و با کیفیت دارد.
  • ایمنی : با استفاده از تکنولوژی جدید که ایجاد فشار برای برش، بدون ارتباط مستقیم دست انجام میشود حتی کوچکترین گوشت یا قطعه های استخوان می تواند به راحتی برش داده شوند و در عین حال دست ها از نقطه خطر دستگاه دور هستند. برای برش قطعات بزرگ گوشت و استخوان، می توان دستگیره اعمال فشار را به راحتی با دست از دستگاه جدا کرد. راهنماهای تیغه را می توان بدون استفاده از ابزار جایگزین کرد. قسمت های آب بندی دستگاه از ورود آب به داخل محفظه موتور و یاتاقان پروانه بالایی جلوگیری می کند. یاتاقانهای پروانه ای بالایی یک قطعه هیدرولیکی است که برای توزیع مطلوب روی یاتاقان ها استفاده می شود و در نتیجه منجر به افزایش عمر مفید یاتاقان می شود.
  •  تجهیزات الکتریکی : باید ثانیه 2-1 دستگاه اره نواری به موتور ترمز مکانیکی تجهیز شده باشد. دستگاه الکتریکی باید در محفظه موتور و در محفظه کامل ضد آب قرار داده شده باشند. محفظه متراکم مانع از جمع شدگی اجزای دستگاه و اکسیداسیون می شود، این تجهیزات الکتریکی به عملکرد بدون مشکل دستگاه نیز کمک می کند.

در نتیجه:
تنوع در اره نواری بسیار زیاد است. براساس اندازه و سرعت دور هر دستگاه برای مصارف مختلف میتوانید استفاده کنید.

خلاصه و جمع‌بندی

با توجه به نکات و اطلاعاتی که در مورد اره نواری و نکات مربوط به انتخاب و نگهداری آن ارائه شد، اهمیت دقت در انتخاب نوع دستگاه و تیغه‌های مناسب برای کاربردهای مختلف را درک کردیم. اره نواری ابزاری چندمنظوره و انعطاف‌پذیر است که با داشتن تنوع در انواع و مدل‌ها، قادر به پاسخگویی به نیازهای گوناگون در صنایع مختلف می‌باشد.

در این بخش، بر اهمیت انتخاب صحیح تیغه بر اساس جنس و ابعاد موادی که قرار است برش داده شوند تأکید شد. همچنین، رویکردهای نگهداری صحیح از دستگاه نیز مورد بررسی قرار گرفت تا عمر مفید اره نواری افزایش یابد و کارایی آن در طول زمان حفظ شود.

در نهایت، می‌توان گفت که اره نواری ابزاری کلیدی و حیاتی در کارگاه‌ها و صنایع فلزکاری، چوبکاری و سایر حوزه‌های مرتبط است. با توجه به انتخاب دقیق و نگهداری مناسب، اره نواری می‌تواند سال‌ها به عنوان یک رفیق قابل اعتماد در پروژه‌های مختلف به شما خدمت کند. اطمینان از داشتن دانش کافی درباره این دستگاه و تیغه‌های آن پیش از خرید، می‌تواند در بهینه‌سازی کاربرد آن و دستیابی به بهترین نتایج بسیار موثر باشد.