دریل ستونی دستگاهی است که برای سوراخ کردن مواد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، دریل ستونی از طریق نیرویی که مته اش را به حرکت دورانی در می آورد در اجسام و مواد نفوذ کرده و آنها را سوراخ می کند.
دریل ستونی دریلی است که به صورت عمودی بر روی میز کار و یا بر روی سطح زمین قرار می گیرد و به دلیل سنگین بودن این دستگاه امکان جابجایی و حمل آن وجود ندارد.

دریل ستونی


بیشتر بخوانید: خط کش دیجیتال چیست ؟


دریل ستونی چیست؟

ابزاری است موتوری، که برای سوراخ کردن چوب یا فلز استفاده می‌شود. دریل ستونی شبیه به دریل دستی استکه میتواند با مته ها مختلف کار کند و سوراخ هایی در اندازه های مختلف ایجاد کند.

کاربرد دریل ستونی

دریل ستونی به شما کمک میکند در ساخت ابزار هایی مثل یک چوب لباسی بتوانید دقیقا سوراخ ها را ایجاد کنید و یا در ساخت یک کمد لولاها در را به دقت بیشتر و درست تری ایجاد کنید. ما انواع مختلفی از دریل ستونی را داریم که به شما این امکان را می‌دهد که با سرعت و قدرت بیشتری بتوانید کار کنید.

برای عملکرد بهتر دریل همیشه سعی کنید، دستگاه را به وسیله کمپروسور و یا جارو برقی تمیز نگه دارید و روغن کاری کنید که باعث می‌شود عمر دستگاه بیشتر شود و بتوانید بیشترین عملکرد را داشته باشید.

مزیت دریل ستونی :

1- دقت در انجام سوراخکاری : به دلیل اینکه این نوع دریل در جای ثابتی قرار گرفته در نتیجه می توان عملیات دریل کاری را به صورت دقیق انجام داد.

2- دارای موتور بزرگ : موتور این نوع دریل ستونی نسبت به دیگر انواع دریل های موجود، بزرگتر بوده که به تبع بر کیفیت و قدرت دریل تأثیر هم می گذارد.

3- دارای صفحه مستحکم و بزرگ : این ویژگی نیز به راحتی و دقت در انجام کار و همچنین عدم انحراف مسیر سوراخکاری را موجب می شود.

در هنگام خرید دریل ستونی به چه مواردی باید توجه داشت ؟

1- توان دستگاه : هر چه توان دستگاه بیشتر باشد امکان نصب مته های بزرگتر بر روی آن و همچنین سوراخ کردن مواد سخت تر به وسیله آن وجود دارد در نتیجه اگر اجسامی که با آن کار می کنید سبک بوده و مکانی برای نصب دریل دارید می توانید از دستگاه با توان کمتر استفاده کنید.

2- ظرفیت سوراخکاری : این مورد نیز مانند مورد قبلی مهم بوده و باید با توجه به نوع کارتان، دریلی مناسب تهیه کنید.

3- ظرفیت سه نظام دستگاه : به قسمتی که مته دریل را در بر می گیرد سه نظام می گویند. ظرفیت سه نظام را با توجه به مته هایی که با آن کار می کنید تعیین می کنید، باید توجه داشته باشید که اگر ظرفیت سه نظام زیاد باشد دیگر قادر به نصب مته های بسیار نازک بر روی آن نخواهید بود.

 


بیشتر بخوانید: دستگاه تراش سه میل


اجزای تشکیل دهنده دریل ستونی:

صفحه میز کار: یکی از مهمترین قسمت های یک دریل ستونی میز کار آن است که میتواند در انواع مختلف باشد ثابت و یا متغیر که بتوانید در زاویه های مختلف ابزار خود را ثابت کنید.

کلگی:  این قسمت بالاترین سطح دریل است که در اینجا تسمه و فلکه قرار میگیرد.

تسمه:  تسمه قسمتی است که وظیفه انتقال قدرت را به عهده دارد.

پایه و بدنه: معمولا جنس بدنه دریل از چودن است. و پایه هم به شکلی طراحی شده است که به زمین متصل شود.

اهرم: قسمتی از دریل که شما با تسلط کافی بر روی آن میتوانید هدف خود را سوراخ کنید.

نکات ایمنی قبل از استفاده از دریل:

  1. قبل از شروع محل مورد نظر را علامت گذاری کنید.
  2. عمقی که میخواهید سوراخ شود را روی مته مشخص کنید.
  3. حتما مطمئن باشید مته مورد نظر کاملا سفت و محکم باشد.
  4. و هنگام سوراخ کردن تسلط کامل را روی دستگاه داشته باشید.
  5. سعی کنید اطراف دریل کاملا خشک باشد و اگر آب و یا هر مایع دیگری روی دستگاه ریخت سریع آنرا خاموش و خشک کند.
  6. بیش از توان دستگاه از آن کار نکشید.
  7. هنگام استفاده از دریل سعی کنید از عینک، لباس کار (گشاد نباشد)، کفش کار استفاده کنید.

امیدواریم که محتوای نوشته شده در رابطه با دریل ستونی مفید بوده باشد برای شما. تمام سعی تیم ما بر این است که اطلاعات صعنتگران را بیشتر کنیم تا بتوانند از بهترین ابزار برای کار خود استفاده کنند.