«دریل ابزاری برای کار در «صنایع» مختلف هستند از «صنعت نجاری» تا «ساختمان سازی» به انواع دریل ها نیاز است. این وسیله با ایجاد سوراخ هایی در «قطعات» مختلف کار را برای سرهم بندی قطعات توسط «صنعتگران» راحت تر می کنند. دانستن نحوه ی کار با «ابزارها» از جمله «دریل ها» از «اصول اولیه» و «ایمنی» در کارهای صنعتی است. شیوه و چگونگی کار کرد «دریل ستونی» را در اینجا مورد بررسی قرار می دهیم.
یکی از دریل هایی که برای سوراخ کاری در صنعت کاربرد ویژه ای دارد دریل ستونی می باشد.اکنون شما را بیش تر با این محصول آشنا می کنیم.
بخش بالای دریل ستونی را کله گی گویند که تسمه و فلکه در آن جا قرار داده شده اند.دریل های ستونی دارای ۲ فلکه هستند.یکی از فلکه ها روی الکتروموتور نصب میشود و دیگری به محور دریل متصل است.به طوری که این دو فلکه به وسیله ی تسمه به هم متصل هستند.تسمه حرکت را از الکتروموتور به محور محرک ماشین منتقل میکند.
جنس پایه ی دریل ستونی معمولا از چدن ساخته میشود.پایه ی دریل ستونی را به کف کارگاه میبندند.در این پایه شیارهایی تعبیه شده است که میتوان قطعه کارهای مختلفی را روی آن بست.
قسمت دیگر دریل ستونی میز دریل است که از چدن ساخته می شود.این میزها دارای دو نوع ثابت و چرخشی می باشند و روی ستون نصب می شوند و با شیارهایی که دارند می توانند قطعه های بزرگی را به آن بست.
در دریل ستونی به جای حرکت دست صنعت گر از بالا به پایین برای حرکت پیشروی، یک چرخ دنده ی شانه ای این وظیفه را انجام می دهد (اهرم پیشروی) .چرخ دنده های شانه ای علاوه بر تبدیل حرکت دورانی بازوی صنعت گر روی دستگیره (هندل) به حرکت رفت و برگشتی کلگی دریل، قدرت انتقالی را نیز بسیار افزایش می دهد.
قسمت مهم دیگر دریل ستونی، عمق سنج است و زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که می خواهیم سوراخ ندید با عمق مورد نظر را روی قطعه کار ایجاد کنیم.برای تنظیم عمق مورد نظر، باید مته را به وسیله چرخ دنده شانه ای پایین آورده تا با سطح قطعه کار تماس پیدا کند سپس درجه عمق سنج را تنظیم می کنیم.البته توجه کنیم که این عمل می بایست قبل از سوراخکاری انجام شود.